Metaverse hala geliştirme aşamasında olmasına rağmen, büyük teknoloji şirketleri ve kripto platformları dijital ekonomide pazar payı için zaten rekabet ediyor. Sanallıkta büyük bir yeniden dağıtım olup olmayacağı veya büyük teknolojilerin platform tekellerinin nihayetinde kazanan olup olmayacağı kullanıcılara bağlı.
19. yüzyılda altına hücum sırasında, binlerce servet avcısı Amerika’nın Batı Kıyısı’na akın etti, şehirlere dönüşen ve nihayetinde San Francisco gibi metropollere dönüşen köyler inşa etti ve El Dorado’yu aramak için hayalet kasabaları geride bıraktı. Bazıları bugün hala bozulmamış olan patlama kasabaları, refah arzusu, yükseliş ve düşüş, daha iyi bir yaşam beklentisi ve bir hayalet avlamış olmanın acı gerçeğini anlatıyor. Çoğu El Dorados’un serap olduğunu anlattıktan sonra gerçekler gün yüzüne çıktı. 200 yıl sonra, yeni El Dorado arayışı başladı: Fiziksel ve dijital arasındaki sınırların, artırılmış ve sanal gerçeklik süreçleri (AR/VR) tarafından bulanıklaştırıldığı sanal alan Metaverse, yeni ekonomiler ve ağlar ortaya çıkıyor.
Metaverse’e önce kim gelecek?
Microsoft, Activision Blizzard’ın devralınmasıyla geleceğin işinin 69 milyar ABD dolarına mal olmasına izin verirken, Facebook her şeyi birbirine bağlayan sanallık için bilgi işlem gücünü idare etmesi beklenen bir süper bilgisayar geliştiriyor. Ayrıca artık Facebook değil, Meta olarak adlandırılıyor. Oyun geliştiricisi Epic Games, Harmonix’i devralarak Metaverse’e giriyor ve çip üreticisi Nvidia, Omniverse platformuyla sanal ekonomiye çoktan adım attı.
Şirketlerin sanal gerçeklikte platform tekellerini çok geç kurmaktansa neden daha iyi olduğu, kâr beklentilerine bakarak açıklanabilir. Bloomberg’e göre, “küresel Metaverse gelir potansiyeli” 2024 gibi erken bir tarihte 800 milyar dolara ulaşacak. Analiz şirketi Market Research Future, pazarın 2030 yılına kadar yüzde 41 büyüyeceğini düşünüyor. Ve en büyük dijital varlık yöneticisi Grayscale, bir raporda “Metaverse’i hayata geçirmek için piyasa fırsatının yıllık satışlarda 1 trilyon dolardan fazla üretebileceği” sonucuna varıyor. Herkes hemfikir olduğu tek bir ortak payda var Metaverse büyüyor ve teknoloji şirketleri bundan mümkün olan en büyük payı istiyor.
VR sosyal olarak kabul edilebilir hale geliyor
Metaverse çabası, büyüyen bir topluluk olarak yanıtı bulmayı hedefliyor. Bitkom dijital derneği tarafından yapılan bir araştırmaya göre, hala yeni AR ve VR teknolojilerini kullanma isteği hızla artıyor. Ankete göre, 16 yaşın üzerindeki tüm Avrupa vatandaşlarının yüzde 16’sı zaten AR deneyimine sahip ve üçte birinden fazlası teknolojiyi gelecekte kullanmak istiyor. Almanlar sanal gerçekliğe daha da açık görünüyor. Yüzde 17’si halihazırda VR gözlüğü kullanıyor, yüzde 41’i ise “kullanmakla ilgileniyor”. Her iki teknolojinin de ana uygulama alanı oyundur, ancak teknolojiler eğitimde ve konser ve sergi ziyareti gibi sosyal etkinliklerde de giderek daha fazla kullanılmaktadır.